Sadece İran sinemasının değil dünya sinemasının son dönemdeki en önemli yönetmenlerinden biri olan Asghar Farhadi, The Salesman ile ikinci Oscar ödüllü filmine imza attıktan sonra ülkesi dışına çıktığı Everybody Knows ile hayal kırıklığı yaratmıştı. Bunun üzerine özüne dönen Farhadi, yeni filmi “A Hero” ile bir kez daha heyecan yaratmayı başardı. İlk gösterimini yaptığı Cannes Film Festivali’nde en büyük ikinci ödül olan Grand Prix’i kazanması bu kez beklentimizin boşa çıkmayacağının büyük işaretiydi. Filmekimi’nde izleme şansı yakaladığım üçüncü ve son film olan A Hero, Asghar Farhadi’nin bir başka harikası niteliğinde…

Rahim (Amir Jadidi), borcu yüzünden yattığı hapisten izinle iki günlüğüne çıkmıştır. Bu iznindeki en büyük gayesi kız arkadaşının bulduğu altınların karşılığında alacaklısını ikna edip hapisten kurtulmaktır. İşler ilk etapta Rahim’in planladığı gibi gitmeyince kahramanımız vicdan muhakemesi yapmaya başlar ve bunun sonucunda bir anda kendini toplum tarafından “kahraman” ilan edilmiş olarak bulur…

Ahlaki ikilemler üzerine kurulan Asghar Farhadi sineması, bazı kişiler tarafından kendini tekrar etmekle suçlansa da bu düşünceye katıldığımı söyleyemem. Farhadi filmlerinin benzer noktaları olduğu inkar edilemez. Ancak yönetmen, hemen her filminde, dar kalıpmış gibi nitelendirilmeye çalışılmasına karşın sonsuz genişliğe sahip olan meselesinden yeni harikalar elde etmesini çok iyi biliyor…

A Hero’da Asghar Farhadi aslında ilk kez bu kadar klişe gözüken bir konu seçmiş kendisine. Fakat o klişe gibi gözüken konuyu o kadar nitelikli işleyip hikayesine o kadar farklı boyutlar kazandırmış ki kendisinin neden büyük bir yönetmen olduğunu bir kez daha anlıyorsunuz…

Yakın zamanda kahramanlık üzerine Clint Eastwood’dan izlediğimiz Richard Jewell, kahramanlığın farklı boyutlarını irdeleyen ve medyanın bir kişiyi hem büyük kahraman ilan edip hem de kolayca tersine çevirebileceğini gösteren kaliteli bir yapımdı. Eastwood’dan çok daha farklı bir tarza sahip Farhadi de aslında Eastwood’un filmiyle benzer konulara değiniyor. Fakat Farhadi geleneksel medyadan ziyade günümüzün sosyal medyasının ne kadar kuvvetli olduğuna da dikkat çekiyor. Bununla beraber çok daha insani ve hayatın içinden bir konuyu ele alması sayesinde bu konuya ek olarak pek çok farklı soru sorup izleyiciyi düşündürüyor. Her zamanki gibi siyah ve beyaz karakterlerden olabildiğince kaçınan yönetmen, izleyicinin en haklıyı bulma çabasını film boyunca diri tutmayı başarıyor…

Asghar Farhadi’nin her yeni filmi yönetmenin büyük başyapıtı “A Separation” ile kıyaslanır hale gelse de muhtemelen hiçbir yeni filmi o seviyeyi aşmayı başaramayacak. Fakat bu durum yönetmenin çok iyi filmler üretmeye devam ettiği gerçeğini değiştirmiyor. A Hero da klasik bir hikayenin incelikli bir işçilikle nasıl parlatılabileceğinin güncel bir örneği. Yılın en iyi filmlerinden biri…

A Hero

9

Puan

9.0/10