80’lerin sonu, 90’ların başında RoboCop, Total Recall ve de Basic Instinct gibi önemli filmlere imza atan Hollandalı yönetmen Paul Verhoeven’in 2000’li yıllarını pek üretken geçirdiği söylenemez. Buna karşın 2016 yapımı Elle, yönetmenin hala iyi filmler yapabildiğini gözler önüne sermişti. 83 yaşındaki yönetmenin en yenisi ise ilk gösterimini bu yılki Cannes’da yapan ve kışkırtıcılık hedefine ulaşarak epey ses getiren Benedetta…
17. yüzyıl İtalya’sındayız. Benedetta (Virginie Efira), daha çocuk yaştan itibaren etrafında mucizevi bazı özellikler gösteren sıkı bir katolik kızdır. Rahibe olarak yetiştirilen Benedetta, manastıra yeni gelen genç ve cüretkar rahibe Bartolomea (Daphne Patakia) ile birlikte kendine ait yeni cinsel keşiflerde bulunur. Tam da bu zamanda Benedetta’nın mucizevi özelliklerinin gün yüzüne çıkması bir anda Benedetta’yı tüm şehirde ilgi odağı haline getirir…
Judith C. Brown’ın “Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy” adlı kitabından esinlenen Benedetta, o yıllarda gerçekten yaşamış lezbiyen bir rahibe olan Benedetta Carlini’nin hayatından yola çıkmış. Gerçekçiliği ön planda tutma gibi bir kaygısı olmayan Paul Verhoeven, bu konudan oldukça cesur ve kışkırtıcı bir film çıkarmış. Sadece çıplaklık kullanımıyla değil yer verdiği pek çok öge ve gösterim şekliyle koyu katolikleri rahatsız edebilecek bir filme imza atmış…
Net mesajlar ortaya koyma gibi bir hedefi olmayan Benedetta, bunun aksine pek çok noktayı izleyicinin yorumuna bırakmayı tercih etmiş. Bu belirsizlik hali film boyunca merak unsurunu canlı tutmayı sağlamış. Aslında yönetmen bu belirsizlik tercihiyle bir anlamda yeni çıkan bir dine inanmak veya inanmamak arasındaki kararsızlık hissini yaşatmak istemiş… Filmde net olan bir şey varsa o da güç sahibi din insanlarına yönelik dini kullanma eleştirisi…
Filmin Belçikalı başrolü Virginie Efira, hem güzelliği hem de etkileyici performansıyla filmin iyi işlemesinin en önemli anahtarlardan biri olmuş. Yılın en iyileri arasında anılmayı hak eden bir katkı sunmuş. Usta oyuncu Charlotte Rampling de baş rahibe rolüyle yine kendisinden beklendik tarzda güçlü oyunlarından birini sergilemiş. Daphne Patakia da filmin bir diğer ilgi çekici ismiydi…
Benedetta, baştan sona izleyicinin ilgisini çekmekte hiç zorlanmayan, oldukça sürükleyici bir yapım. Belki daha güçlü bir final filmi bir üst seviyeye taşıyabilirmiş ancak bu haliyle de yılın izlenmeyi hak eden çarpıcı işlerinden bir tanesi. Tabii her bünyeye uygun bir olmadığı da kesin…