Kuru Otlar Üstüne (2023)

Dünya sinemasının aktif en büyük yönetmenlerinden Nuri Bilge Ceylan’ın merakla beklediğimiz en yeni ustalık eseri nihayet vizyondaki yerini aldı. Gösterimi girdiği Cannes’dan bu yana çok iyi yorumlar alışı ve Oscar’a göz kırpmaya başlaması filme olan beklentiyi arşa çıkarmıştı ki bu beklentileri de kolayca karşıladı… Usta yönetmen, en iyi yaptığı şeyi bu filmde de başarıyor ve ilk dakikalardan itibaren izleyici sıkıca avucunun içine alıyor. Kendini yabancı hissettiği Anadolu köyüne karakterimizle birlikte giriyoruz ve başta yabancısı olduğumuz o köyün, o okulun adeta bir parçası olup çıkıyoruz. Dış dünyadan öylesine soyutlanıyoruz ki yönetmenin filmin sonlarına doğru yaptığı aykırı oyunu şok etkisi yaratıyor… Nuri Bilge Ceylan’ın sinemasının en ünlü niteliklerinden biri olan uzunluk bu filmde de geçerli. 3 saat 17 dakikalık süresi kağıt üzerinde inanılmaz uzun ve filmlerin gereksiz uzun oluşuna her zaman son derece karşı olduğumu biliyor olmalısınız. Fakat bu durum, Nuri Bilge Ceylan filmlerinde hiçbir zaman geçerli olmuyor. Çünkü yönetmenin büyüsü o süreyi hissetmeye asla müsaade etmiyor. Film boyunca bir kez bile saate bakmamış olmam bir yana muhtemelen aynı tatta 1-2 saat daha devam etse gözümü kırpmadan izlemeye devam edebilirdim… Bu durumda yönetmenlik başarısıyla birlikte bol diyaloglu senaryonun sürükleyiciliği çok büyük etkendi… Yönetmenin bir önceki filmi Ahlat Ağacı‘nın teknik açıdan diğer işlerinin bir tık gerisinde kalışı eleştiri konusu olmuştu. Kuru Otlar Üstüne ise bu açıdan kusursuza yakındı. Muhteşem görüntü yönetmenliğinin özellikle fotoğrafçılıkla süslenmesi şahane olmuş. Filmdeki fotoğrafların kullanımı, sinema tarihinde ders olarak anlatılacak şekilde özgün ve başarılıydı… Pek çok kişinin filme duyduğu ilginin sebebi Merve Dizdar olsa da Cannes’dan ödül alan oyuncunun rolü daha çok yardımcı oyuncu tadında. Fakat filmin etkileyici tartışmalarındaki performansı olağanüstüydü. Oscar’a aday olması çok muhtemel rakiplerinin önünde büyük ödülü alışı tesadüf değil. Başroldeki Deniz Celiloğlu da son derece karmaşık karakterini çok etkili oynamış. Çocuk oyuncu Ece Bağcı ise filmin muhteşem keşfi olmuş… Kuru Otlar Üstüne, Nuri Bilge Ceylan’ın bugüne kadar yaptığı en iyi filmlerden biri. Umarım Oscar’a aday olan ilk Türk filmi olarak da tarihe geçer, yerel olduğu kadar evrensel konusuyla bunu başarmaya en yakın filmlerden biri olduğu kesin…

Kuru Otlar Üstüne
9.0

Do Not Disturb (2023)

Gişeleri terk edip Netflix ile yoluna devam eden Cem Yılmaz, büyük hayal kırıklığı yaratan Erşan Kuneri dizisinin ardından “Karakomik Filmler” serisinin en sevilen karakterlerinden biriyle geri döndü. “2 Arada” adlı orta metrajın uzun metrajlı devam filminde Cem Yılmaz; yönetmenlik, senaristlik ve başrolü bir arada yürütmeyi tercih etmiş. Filmde, pandemiyle birlikte gemileri terk eden Ayzek’in (Cem Yılmaz) işsizlikle zor bir sürece girmesi ve bunu bulduğu bir otel işletmeciliği işiyle yenmeye çalışması konu alınıyor. Aradan geçen süreçte Ayzek kendini kişisel gelişime vermiş ve sosyal medyanın gücü sayesinde bambaşka bir insan olmuştur… Do Not Disturb, Ömer Kavur’un ölümsüz filmi Anayurt Oteli’ni çağrıştıran onun gibi oldukça karanlık tonlarda ilerleyen bir film. Cem Yılmaz, bu filmiyle her zamankinden de fazla eleştirel bir üslupla günümüz sosyal medyasındaki abartılı yaşam koçluğu meselesiyle iyi eğlenmiş. Bununla birlikte filmin hemen her karakteriyle farklı bir toplum eleştirisini anlatmaya çalışmış… Her ne kadar son kısımda gereksiz sarkıp konunun bazı kısımlarını yeterince derinleştiremediğini düşünsem de filmi genel olarak sevdim. Filmde çok uzun zamandır hiçbir yerde görmediğim Tatlı Hayat’ın İrfan’ı olarak efsaneleşen Celal Kadri Kınoğlu’nu görmekten de çok memnun oldum… Ülkenin en ünlü komedyeni olmasının baskıyla herkese yaranamıyor olsa da Cem Yılmaz’ın “karakomik” filmlerin yolundan gitmesi kariyerinin şu noktasındaki en iyi tercih olabilir…

Do Not Disturb
7.0